Management Index

Under hösten 2016 har SIQ tillsammans med SQMA inlett ett nytt forskningsprojekt, vars syfte är att öka kunskapen om ledningseffektivitet genom att använda ett mätverktyg, som kallas ”Management Index”. Syftet är också att ge stöd till fem av SIQs medlemmar att förbättra sin ledningseffektivitet och följa deras förbättringsresa under en period av tre år (2016-2019). De verksamheter som är med i detta projekt är: Region Jönköpings län, Systembolaget, Göteborgs Stad/Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting (SLL)/Södertälje Sjukhus och Västerås Stad.

Projektet leds av SIQ och forskningen bedrivs av Chalmers genom Henrik Eriksson och Mittuniversitetet genom Kristen Snyder. Båda forskarna är docenter inom kvalitetsutveckling som ämnesområde.

För mer information kring projektet kontakta:
Eva Domert, SIQ
eva.domert@siq.se
031 – 723 17 02

Kristen Snyder, Mittuniversitetet
kristen.snyder@miun.se
010-142 83 96

Henrik Eriksson, Chalmers
henrik.eriksson@chalmers.se
031-772 81 84

Kontaktperson

Dokument

Medverkande lärosäten

Excellence Center

Volvo Cars
läs mer
Telia Company
läs mer
Uppsala kommun
läs mer

Senaste projekt

  • 2017-09-15
    Kvalitetsprofessionen i Sverige har tydliggjorts
    läs mer
  • 2017-03-24
    Kick-off för SQMA forskarskola
    läs mer
  • 2017-03-21
    SQMA Doktorandkurs 2017
    läs mer

Senaste rapporter

  • 2016-11-15
    Att mäta och utveckla kvalitetskulturen
    läs mer
  • 2016-06-13
    Kvalitetskultur – ett högaktuellt ämne
    läs mer
  • 2016-02-03
    Nya Forskningsresultat om Kvalitetsmodeller och Utmaningar
    läs mer
”Slående hur generiska de stora kvalitetsrelaterade utmaningarna är.”
Charlotte Brogren
Generaldirektör, Vinnova
"Att ha kvalitetsfrågorna högt upp på ledningens agenda är avgörande för en organisations konkurrenskraft.”
Mats Deleryd
VD SIQ - Institutet för kvalitetsutveckling
”Utvecklingsarbete och forskning bör ske interaktivt med kärnverksamheter.”
Ann-Sofi Lodin
Regiondirektör, Västra Götalandsregionen
Prenumerera på rss