Kvalitets­professionen i Sverige har tydliggjorts

Kvalitetsutveckling som ämnesområde har genomgått stora förändringar de senaste årtiondena, från kvalitetskontroll, kvalitetssäkring till att utveckla och förbättra kvaliteten, tätt sammankopplat med verksamhetens strategi. Kvalitetschefen har idag en central betydelse för verksamhetens utveckling. Trots detta finns ingen homogen definition för vad en kvalitetschef bör ha för kompetens. Behöver kvalitetschefens och kvalitetsprofessionens roll tydliggöras? Bör det finnas en standard/rekommendation för vilka kompetenskrav som ska finnas för kvalitetsprofessionen och för hur dess roll inom organisationen bör se ut?

Ett SQMA forskningsprojekt har genomförts 2016-2017 om kvalitetsprofessionen i Sverige. Forskningen genomförs av Ida Gremyr från Chalmers, Mattias Elg och Jason Martin från Linköpings Universitet. Projektet har genomförts tillsammans med fyra medlemmar i SIQs Excellence Center: AB Volvo, AstraZeneca, Försäkringskassan och Volvo Cars. Projektet koordineras av SIQ.

Två vetenskapliga artiklar skrivs, en internationell jämförelse har genomförts och en kompetensmatris har tagits fram inom projektets ramar. Allt kommer att presenteras i en projektrapport (på svenska) som kommer att publiceras senare i år.

 

För mer information kring projektet kontakta:

Ida Gremyr, Chalmers tekniska högskola
ida.gremyr@chalmers.se
031-772 81 82

 

Kontaktperson

Medverkande lärosäten

Excellence Center

Volvo Cars
läs mer
Systembolaget
läs mer
Göteborgs Stad Trafikkontoret
läs mer

Senaste projekt

  • 2017-10-11
    Målstyrning från ett helhetsperspektiv
    läs mer
  • 2017-10-03
    Hållbar verksamhets­utveckling för en hållbar framtid
    läs mer
  • 2017-09-15
    Kvalitets­professionen i Sverige har tydliggjorts
    läs mer

Senaste rapporter

  • 2017-12-12
    Ny rapport om kvalitetsprofessionen
    läs mer
  • 2016-11-15
    Att mäta och utveckla kvalitetskulturen
    läs mer
  • 2016-06-13
    Kvalitetskultur – ett högaktuellt ämne
    läs mer
"Att ha kvalitetsfrågorna högt upp på ledningens agenda är avgörande för en organisations konkurrenskraft.”
Mats Deleryd
VD SIQ - Institutet för kvalitetsutveckling
”Det krävs vilja och förståelse för att verksamheten ständigt behöver utvecklas.”
Ulf Melin
Generaldirektör, Internationella Programkontoret
”Utvecklingsarbete och forskning bör ske interaktivt med kärnverksamheter.”
Ann-Sofi Lodin
Regiondirektör, Västra Götalandsregionen
Prenumerera på rss
%d bloggare gillar detta: